Järnvägsmuseet är ett av Sveriges äldsta museer, grundat 1915 i Stockholm och baserat i Gävle sedan 1970. Museet huserar i Ostkustbanans gamla lokstall som nu står inför en omfattande renovering som berör parkeringsytor, mottagningsdel med butik och café, konferenslokaler och sex stycken utställningshallar. Senast utställningen byggdes om var tidigt 90-tal dvs 30 år sedan.

Sedan 1 januari 2018 är Järnvägsmuseet en del av myndigheten Statens maritima och transporthistoriska museer där Vasamuseet, Sjöhistoriska museet, Marinmuseum och Vrak – Museum of Wrecks ingår.

Pressen inbjuds till ett första spadtag där representanter från Trafikverket, Järnvägsmuseet, Projektledarbyrån och Pierre Entreprenad AB finns på plats för att svara på frågor.

Var och när?
Plats: Järnvägsmuseet, Rälsgatan 1, Gävle
Tid: Tisdag 28 juni kl 10.00

Kontaktpersoner