Motorvagnståget X5 vid nya entrén till Järnvägsmuseet.

Motorvagnståget X5 kommer att få en central roll i den nya entrén med viktiga funktioner för museets gäster. Andraklassdelen, X5-B, sitter ihop med museibyggnaden och blir matsal för besökande grupper. Förstaklassdelen, X5-A, är främst avsedd för konferensgäster och placerad i nära anslutning till museets nya konferensrum.

- Vi tog över X5 från en privat museiförening 2020. Med stor effektivitet och hantverksskicklighet har ett järnvägshistoriskt vrak förvandlats till ett huvudnummer i museet. Det blir även ett minnesmärke för ett viktigt utvecklingssteg inom järnvägen, säger Henrik Reuterdahl på Järnvägsmuseet.

Det finns även möjlighet att följa flytten under tisdagen. För frågor och intervjuer på plats, kontakta: Henrik Reuterdahl, projektledare. Telefon/sms: 072-235 23 43.

Relaterad media

Motorvagnståget X5 vid nya entrén till Järnvägsmuseet