Motorlok T41 204
Det dieselelektriska loket T41 204 byggdes av NOHAB på licens från GM 1956. Med dieselelektrisk menas att en dieselmotor driver en elgenerator som i sin tur driver flera elmotorer. Loket T41 204 har en GM tvåtakts V12:a som driver en huvudgenerator som is in tur ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier.
Loket byggdes i en serie om fem lok, och de var SJ:s första egenkonstruerade linjediesellok. De användes fram till 1962 för persontrafik mellan Halmstad och Nässjö samt mellan Borås och Alvesta. Så småningom kom de att gå mycket på sträckan Mora-Borlänge, vilket de gjorde fram till 1978.
Just lok T41 204 kom sedan att dra godståg kring Östersund, innan det hamnade hos Järnvägsmuseet. Här har det renoverats till det utseende det hade på 1970-talet.
Järnvägsmuseet äger även loket T41 200 som finns deponerat hos Nässjö Järnvägsmuseum.
Begreppsförklaring
T41 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:
- T = Diesellok med mer än 300 hästkrafter för linjetrafik
- 41 = Av typ 41 inom ”T-familjen”
- 204 är lokets individnummer
Tillverkad
NOHAB och GM, 1955
Längd
15,4 meter
Vikt
84 ton
Motorstyrka
1 425 hk
Hastighet
Högsta tillåtna hastighet 100 km/h