Flygfoto av större tågstall med järnväg i bakgrunden där ett tåg åker. Vagnar och lok både i stallet och utanför på räls.

Järnvägens byggnader

Banvaktsstugor i olika standardmodeller har redan från början funnits utmed järnvägarna i Sverige. Avstånden mellan stugorna varierade från några kilometer upp till någon mil.

Kvinnlig konduktör i förarhytt.

Järnvägens yrken

År 1972 anställdes Sveriges första kvinnliga lokförare. Det var Ulla-Brita Neibig som den 10 juni började sin anställning som lokförare på järnvägen. Hon började sin karriär med att arbeta som spärrvakt i Stockholm.

Framsida av stor byggnad med gräsmatta och flertalet palmer som växer.

Järnvägens trädgårdar

Redan från början fanns olika typer av planteringar med som en del av byggplanerna för järnvägen, för både nytta och nöje. Den främsta anledningen var att återställa området kring järnvägsstationerna efter byggarbetet, men planteringarna skulle även förmedla 1800-talets ideal om ett modernt samhälles struktur, ordning och bildning.

Perrong med människor mellan två parkerade tåg.

Tidslinje Järnvägens historia

Välkommen på en resa genom den svenska järnvägens historia. Tidslinjen gör nedslag i små och stora händelser genom tiden. Händelser som på något sätt gjort avtryck, och som med hjälp av museets samling, kunskap och forskning levandegör och skapar förståelse för livet på och kring spåren. Tid för avgång, tag plats, var god stäng dörrarna!