
Bygget
Utställningen berättar om järnvägsbygget – om entreprenörerna som såg till att järnvägsnätet bredde ut sig i landet och om rallarna som lade rälsen. Här kan såväl vuxna som barn prova att lyfta räls eller krypa in i en malmhög.
Järnvägen ger nya möjligheter
En förutsättning för den industriella revolutionen är effektiva godstransporter. England är tidigt ute med att transportera varor i vagnar på räls. Vagnarna dras av lok. Övriga länder i Europa följer snart Englands exempel.
Under andra halvan av 1800-talet byggs järnvägsnätet ut i Sverige. Staten bygger stambanorna, det vill säga järnvägarna som utgör huvudlinjerna över landet. Privata bolag bygger järnvägar som breder ut sig som grenar från stambanorna.
När industrialiseringen i Sverige väl kommer i gång så går det snabbt. Mycket tack vare järnvägen. Många människor genom järnvägshistorien har bidragit till järnvägsnätet vi har idag.