Ånglok E10 1746
För att vara ånglok är E10 1746 ett modernt lok, byggt för tunga godståg på banor med lågt axeltryck.
Loket är trecylindrigt, driver på fyra axlar och har oljeeldning. Det ger ett mycket pampigt intryck med sina rökskärmar – dessa stora plåtar har till uppgift att skapa ett drag utmed pannan, så att röken lyfter över hytten och inte skymmer sikten för föraren.
Just det här loket stod länge i beredskap i Lekomberg utanför Ludvika och blev så småningom museilok.
När SJ tog över många olika och gamla lok från privata järnvägsbolag på 1940-talet fanns ett stort behov av förnyelse. Tiden var ännu inte mogen för stora diesellok och efter förebild från Halmstad-Nässjö Järnvägars loktyp med littera G12 (som av SJ fick heta E9), beställde SJ tio stycken lok av typ E10, som var mycket lika HNJ G12.
E10-loken levererades 1947 och sattes in i godstrafiken främst på Inlandsbanan Mora-Storuman, Storuman-Umeå samt på Orsa-Bollnäs och på Borlänge/Falun-Mora.
Loket eldas än så länge med dieselolja, men det finns långt gångna planer på att ersätta diesel med fossilfritt HVO-bränsle och därmed få ett fossilfritt ånglok.
Loket är ett perfekt lok för resor med Vildmarkståget på Inlandsbanan.
Begreppsförklaring
E10 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:
E = Tenderånglok för tunga godståg med fyra drivaxlar.
10 är variant 10 i E-familjen.
1746 är lokets individnummer.
Tillverkad
Loket av Nydqvist & Holm AB i Trollhättan, 1947. Tendern av Vagn och Maskinfabriken i Falun, 1946.
Längd
18,1 meter
Vikt
116,2 ton
Dragkraft
Dragkraft 12,1 ton vilket ger ca 1 350 hk
Hastighet
Högsta tillåtna hastighet: 70 km/h framåt och 40 km/h bakåt