Med sin pampiga framtoning - bakåtlutande cylindrar, vindklyvarhytt och spetsigt sotskåp - så var det en snygg, snabb och populär loktyp. Loken är tvåcylindriga och driver på tre drivaxlar. Drivhjulen är höga för att kunna köra i dåtidens höga hastigheter.

B-loken användes länge i trafik och B 1108 ställdes av på 50-talet, och stod länge uppställt i beredskap i Sandträsk, norr om Boden. Det hämtades ut av Järnvägsmuseet 2008 och ångpannan renoverades några år senare. Loket är försett med 3-axling tender och kan därmed vändas på 15-m vändskivor.

Begreppsförklaring

B 1108 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:

  • B = Tenderånglok för tunga snälltåg och snabba godståg.
  • 1108 är lokets individnummer.

Tillverkad

Motala verkstad, 1911

Vikt

104 ton

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet: 90 km/h framåt och 40 km/h bakåt

Längd

17,6 meter (C-tender)

Dragkraft

Dragkraft 9,6 ton vilket ger ca 1 180 hk