Ellok Rc1 1007
När SJ önskade modernisera sin ellokspark kom Rc-loken till. Det är boggielok, med tyristordrift och rejäl motorstyrka. Med dem kunde man kunde köra både gods och persontrafik, och hastigheten kom upp ett snäpp.
SJ köpte hela 360 Rc-lok fram till år 1988. Det har funnits en hel del varianter genom åren: Rc1, Rc2, Rc3, Rc4, Rc5, Rc6, Rc7 och Rm.
Värt att notera är att 360 Rc-lok samt 6 Rm-lok är byggda för SJ, men fler lok har byggts för export till Iran, Norge, Österrike och USA.
Rc1 1007 var det första Rc-loket och det var på slutet växellok åt Green Cargo i Borlänge men köptes av Järnvägsmuseet i december år 2014. Året därpå byggdes loket om och lackerades så att det nu ser ut som det gjorde efter en revision 1978.
Som första museilok i Norden fick loket ombordutrustning ETCS för det nya signalsystemet ERTMS år 2024.
Begreppsförklaring
- Rc1 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:
R= Elektriskt lok för snabba tåg - c = Variant inom ”R-familjen”
- 1 = Variant inom Rc-loken
- 1007 är lokets individnummer
Tillverkad
ASEA, Vagn och Maskinfabriken, NOHAB och Motala Verkstad 1966, levererat till SJ 1967
Längd
15,5 meter
Vikt
76,8 ton
Motorstyrka
4x900 kw = 3 600 kw
Hastighet
Högsta tillåtna hastighet 135 km/h