Motorlok DAL 651
DAL 651 är en lokomotor, vilket betyder att den är till för växling och har max 300 hk. Den körs fossilfritt på Ecopar Bio 100.
SJ köpte i mitten av 50-talet in tre lokomotortyper som hette Z61 (Kockums), Z62 (Hägglunds & söner) och Z63 (Nohab). I slutet av 70-talet beslöt SJ att ge dessa tre typer den gemensamma litteran Z67 och modernisera alla 31 med samma motor, dieselhydrauliska kraftöverföring och effekt – även om själva utseendet skilde sig åt.
Under SJ-tiden användes loken främst i norra Sverige och många hamnade hos Banverket. Z63 488 byggdes om av Hägglunds 1981 och den fick då ny identitet som Z67 651 och den kom på 80-talet att användas av SJ Gods i Dalarna.
1993 togs den över av Banverkets Industridivision i Nässjö, som använde den kring sina spårbyteståg runt om i landet, och den blev då gulmålad. Den fick Banverkets littera DAL, som ska uttydas ”Dieselarbetslok” och den fick även Industridivisionens inofficiella logotyp med Rallarhatten och mustaschen i fronterna.
Lokomotorn används för vår växling i Gävle och har återfått sin färg och märkning som den hade hos Banverket.
Begreppsförklaring
- DAL är en beteckning som kallas ”littera” på järnvägsspråk som ska uttydas ”Dieselarbetslok”
- 651 är lokets individnummer
Tillverkad
NOHAB 1958
Längd
9,2 meter
Vikt
32 ton
Motorstyrka
365 hk, motor Cummins KT1150L
Hastighet
Högsta tillåtna hastighet 60 km/h