Motorlok T43 235
T43 är ett dieselelektriskt lok, byggt av NOHAB på licens från GM, 1961–63. Med dieselelektrisk menas att den stora GM tvåtakts V12:an driver en huvudgenerator, som ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier.
Loken fick en vacker färgsättning för att de skulle användas på banor som var nedläggningshotade, men ändå kunna ge en positiv bild av SJ.
Loken har genom åren använts på de flesta banor i Sverige som inte har kontaktledning, och ungefär hälften används fortfarande av olika operatörer i Sverige.
Tåg 235 användes i Södra Sverige och var stationerat i Borås, Norrköping och Halmstad innan det under 90-talets början blev museilok hos oss på SJVM. Tåget användes då i Hässleholm och var SJ:s sista T43 i tjänst. Loket lackerades 2014 om i sin gamla färgsättning som bilden visar.
Loket är försett med ATC (Automatic Train Control) och kan användas för körningar på nästan hela det svenska järnvägsnätet. Man ser ofta loket i Vildmarkståget och det har då med sig en tågvärmevagn för att få kraft (1000 V, 16 2/3 Hz) till tåget.
Begreppsförklaring
T43 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:
- T = Diesellok med mer än 300 hästkrafter för linjetrafik
- 43 = Av typ 43 inom ”T-familjen”
- 235 är lokets individnummer
Tillverkad
NOHAB och GM år 1962
Längd
14,2 meter
Vikt
72 ton
Motorstyrka
1 425 hk
Hastighet
Högsta tillåtna hastighet 95 km/h