Totalt byggdes 114 Z till både SJ, privata järnvägar och industrier, och många finns kvar än idag. JVM äger tre: nr 9, 32 och 68, varav nr 9 är renoverad till nära ursprungsskick, nr 32 står i reserv, och nr 68 används till växlingen vid UGJ-stallet.

Fördelen med en så här liten lokomotor är att den är enkel att hantera, och kan få plats på en vändskiva tillsammans med andra lok man vill hantera.

Z 68 hade från början Fordsonmotor och manuell växellåda, men fick drivlinan moderniserad på 1970-talet. Den har fått sin bruna färg åter och namnet ”Lille Scud” har tillkommit från Järnvägsmuseets personal. Personalen följer traditionen att sådana här lok ofta både målades och märktes lokalt, samt sågs noga efter i lokstallarna.

Begreppsförklaring

  • Z är en beteckning (”littera” på järnvägsspråk) som ska uttydas lokomotor med en styrka av max 75 hk
  • 68 är lokets individnummer

Tillverkad

Bjurström AB Slipmaterial, Västervik, 1935  

Längd

5,1 meter

Vikt

8 ton

Motorstyrka

75 hk, motor Ford 2711E, hydrostatisk kraftöverföring  

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet 20 km/h