Sovvagn Ao3 3945
Sovvagnen Ao3 3945 kallas populärt för GD-vagnen, eftersom SJ beställde den för att vara representationsvagn för SJ:s generaldirektör och gäster.
Vagnen var på sin tid påkostad. Här fanns två stora sovkupéer med en större bädd, fyra sovkupéer med två bäddar, vilka var lite bredare och lyxigare än andra, pentry, toalett och dusch. Dessutom en salong för möten som bland annat innehöll både klocka och hastighetsmätare samt grammofon.
Vagnen kom även att användas i det så kallade Dollartåget på 1950-talet och fungerade då som filmlokal, danslokal och postkontor. Dollartåget var ett lyxtåg som SJ körde till norra Sverige under 1950- och 1960-talen i samarbete med Svenska Turistföreningen (STF). Målgruppen var amerikaner - därav smeknamnet.
SJ hade kvar vagnen bland sina specialvagnar fram till 1995 då den kom till Järnvägsmuseet.
Vagnen är relativt orörd interiört och den gamla sortens charm och lyx sitter kvar i väggarna. Idag används vagnen främst för Järnvägsmuseets personal vid resor, men den är också möjlig att chartra. Det går också bra att be att få äta i GD: s salong, som kan kopplad intill köket på restaurangvagnen. Vagnen kallades på slutet av sin tid hos SJ för Troilius vagn. Namnet kommer från Carl Oskar Troilius som 1863-1887 var chef för Statens Järnvägsbyggnader.
Begreppsförklaring
Ao3 är en beteckning (littera på jvg-språk) på vagnstypen och betyder:
A = 1-klassvagn före 1956/specialvagn
o = Lilla bogginollan = Boggievagn
3 = Modell 3 i ”Ao-familjen”, vilket på dessa vagnar betydde att det var just en specialvagn bland dåtiden 1-klassvagnar
3945 är vagnens individnummer
Representationsvagnen Ao3 3945
Tillverkad
KV 1947
Längd
24,1 meter
Vikt
40 ton
Hastighet
Högsta tillåtna hastighet 130 km/h