Järnvägsmuseets nya entré.

På Järnvägsmuseet är arbetet med att göra klart allt inför museets återöppning i full gång.

– Vi är väldigt glada över att äntligen närma oss återöppningen som vi vet är efterlängtad av många. Vi vill fira öppningen hela sommaren tillsammans med så många som möjligt. Vi är hela Sveriges järnvägsmuseum och välkomnar alla till vår nystart, säger museichef Robert Sjöö.

Berättar om järnvägens betydelse för Sverige

Mycket är förändrat i Järnvägsmuseet inför återöppningen. I den renoverade och utbyggda huvudbyggnaden finns nya utställningar som berättar om järnvägens centrala roll för Sveriges utveckling. Merparten av järnvägsskatten visas i fordonmagasinet Tåghallen hela sommaren. Det finns mycket för både stora och små att utforska, lära och uppleva på museet samt i Järnvägsparken intill museet.

– Järnvägsmuseet är bärare av en kulturell skatt. Det är en plats där järnvägens betydelse för Sveriges utveckling inte bara bevaras utan också brukas, delas och gestaltas, säger Robert Sjöö.

Ytterligare information kommer

Inför återöppningen kommer media att erbjudas förhandsvisningar av museet. Vi återkommer med mer information om datum, anmälan med mera.

För mer information, kontakta:

Robert Sjöö, museichef Järnvägsmuseet, tfn 070-724 11 88, e-post robert.sjoo@smtm.se

Maria Wallberg, kommunikatör Järnvägsmuseet, tfn 070-597 98 54, e-post maria.wallberg@smtm.se

Om Järnvägsmuseet

Relaterad media