• Publicerad 29 juni 2024

Nästa Gävle – idag öppnar Järnvägsmuseet

Efter flera års renovering, utbyggnad och utveckling slår Järnvägsmuseet, Sveriges nationella järnvägsmuseum, åter upp portarna för besökare idag lördag den 29 juni. Det finns mycket för både stora och små att utforska, lära och uppleva på museet och i den intilliggande Järnvägsparken.

• Järnvägsmuseets nya entré.
    Publicerad 21 mars 2024

Järnvägsmuseet öppnar 29 juni 2024

Efter flera års renovering, utbyggnad och utveckling återöppnar Järnvägsmuseet i Gävle sommaren 2024. Dörrarna slås upp den 29 juni och museet firar öppningen hela sommaren tillsammans med besökande gäster.

• Överintendent Lars Amréus.
    Publicerad 08 februari 2024

Lars Amréus fortsätter som överintendent

Lars Amréus fortsätter som överintendent och myndighetschef för Statens maritima och transporthistoriska museer, SMTM, myndigheten som Järnvägsmuseet är en del av.

• SMTM tar emot utmärkelsen Sveriges Modernaste Myndighet 2023 av civilminister Erik Slottner på Kvalitetsmässan. Från vänster Sophie Nyman, Mats Persson, Sofie Aspelin, Linda Norberg, Maria Skuldt och Lars Amréus.
    Publicerad 22 november 2023

Vi vann Sveriges modernaste myndighet 2023

Järnvägsmuseet, Vasamuseet, Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vrak – Museum of Wrecks är alla en del av Sveriges modernaste myndighet 2023 – Statens maritima och transporthistoriska museer, SMTM. Utmärkelsen delades ut vid Kvalitetsmässan i Göteborg den 21 november.

• Motorvagnståget X5 vid nya entrén till Järnvägsmuseet.
    Publicerad 11 september 2023

Motorvagnståget X5 tar plats i nya entrén till Järnvägsmuseet

Ombyggnationen av Järnvägsmuseet pågår för fullt inför nyöppningen våren 2024. Onsdagen den 13 september kl 09.00 bjuds media in för att bevaka när ändvagnarna av motorvagnståget X5 integreras i den nya museientrén på Sörby.

• Lindesbergs station under 1940-talet. Bilden illustrerar hur många järnvägsstationer såg ut före nedmonteringen av trädgårdsanläggningarna som inleddes på 1950-talet.
    Publicerad 24 mars 2023
    • Pressmeddelande

Järnvägsträdgårdar genom tiderna på turné genom Sverige

Imponerande trädridåer, vackra rosenrabatter, anlagda parker och köksträdgårdar. I järnvägens barndom blomstrade Sveriges järnvägsstationer. I dag är nästan alla planteringar försvunna. Med start den 26 mars ger sig forskaren Anna Lindgren från Järnvägsmuseet ut på turné med sin avhandling ”Staten som trädgårdsmästare” och berättar om ett av de största trädgårdsprojekten i Europa. Ett planteringsprojekt som bokstavligen blomstrade i många år och sedan i stort sett försvann.

• Interiörbild från Järnvägsmuseets restaurangvagn Ro3b 3749 även kallad Cronstedts vagn. Byggd av Kalmar Verkstad 1946.
    Publicerad 31 augusti 2022
    • Pressmeddelande

Slow travel i historisk inramning

I början av 90-talet genomfördes de s.k. vildmarksresorna i de inre och norra delarna av vårt land. Vildmarkståget är en slags comeback där Järnvägsmuseet tillsammans med Inlandsbanan gör gemensam sak av fenomenet ”slow travel”. Något som ligger helt rätt i tiden så här trettio år senare.

• Publicerad 23 juni 2022

Första spadtag för Järnvägsmuseets ombyggnation

Trafikverket är fastighetsägare till de lokaler som Järnvägsmuseet i Gävle hyr. Projektet med att bygga om museet skall nu inledas och Trafikverkets utsedda totalentreprenör, Pierre Entreprenad AB, har fått i uppdrag att utföra arbetet. För projektering och projektledning svarar Projektledarbyrån.

• Ånglok E2 904
    Publicerad 27 april 2022

Järnvägsmuseet testar ”kärnkraft” i ånglok

Tester med alternativa miljöbränslen i form av pressade olivkärnor och det fossilfria bränslet Ecopar Bio 100 kommer att genomföras med Järnvägsmuseets fordon. Syftet är att undersöka hur det rörliga kulturarvet kan anpassas till en hållbar framtid.

• Sveriges för tiden starkaste ånglok.
    Publicerad 25 november 2021

Kiruna gästas av Järnvägsmuseet och LKAB i kraftfullt samarbete

Sommaren 2022 kommer Järnvägsmuseet i Gävle, i ett nära samarbete med LKAB, att besöka Kiruna. Anledningarna är flera – det är Kirunafestivalen och sista sommaren med Kiruna gamla centrum, Malmbanans norra del är 120 år och 2023 kommer Malmbanan att ha det nya signalsystemet ERTMS. Innan övergången från ATC till ERTMS har därmed Järnvägsmuseet en sista chans att låta några av Malmbanans giganter återigen visa upp sig i full drift, på rätt plats.