Mycket är förändrat i det nya Järnvägsmuseet i Gävle. Museets gäster möts av en helt ny entré som pryds av två helrenoverade X5 expresståg från 1940-talet. Inne i museet finns en ny modern utställning om Sveriges järnvägshistoria – om Sveriges järnvägar, dess människor och framtid. Här finns också butik med flera unika produkter, lekrummet Lilla station och restaurang med uteplats.

I uteområdet Järnvägsparken kan gästerna gå in i järnvägshistoriska byggnader, som Hennans stationshus och en banvaktarstuga från Hosäter. Det går också att åka mini-tåg.

Under högsäsong körs rälsbussar mellan museet och fordonsmagasinet Tåghallen, där gästerna kan strosa runt i en av världens största fordonssamlingar och ta del av tiden från järnvägens begynnelse fram till idag.

Järnvägsmuseet firar återöppningen hela sommaren tillsammans med besökande gäster.

– Jag ser verkligen fram emot att få välkomna alla till vårt fina museum – hela Sveriges järnvägsmuseum, säger museichef Robert Sjöö.

Järnvägsmuseet har öppet året runt. Information om öppettider och priser finns på Järnvägsmuseets webbplats, jarnvagsmuseet.se. Barn och ungdom (t.o.m. 19 år) går in gratis.

För mer information, kontakta:
Maria Wallberg, kommunikatör Järnvägsmuseet, tfn 070-597 98 54, e-post maria.wallberg@smtm.se

Om Järnvägsmuseet
Järnvägsmuseet är Sveriges nationella järnvägsmuseum. Järnvägsmuseets samling håller internationell toppklass och består av över 300 fordon från mitten av 1800-talet och fram till idag. I samlingen finns bland annat Prins August som är det äldsta lokomotivet i världen som fortfarande går att köra. Järnvägsmuseet arrangerar även historiska tågresor runt om i vårt avlånga land. Järnvägsmuseet är en del av Statens maritima och transporthistoriska museer där även Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet och Vrak – Museum of Wrecks ingår.

Relaterad media

Ånglok 1200