Interiörbild från Järnvägsmuseets restaurangvagn Ro3b 3749 även kallad Cronstedts vagn. Byggd av Kalmar Verkstad 1946.

Resan, som startar i Stockholm och går hela vägen upp till Abisko, såldes slut väldigt fort det är den historiska inramningen med Järnvägsmuseets tåg som har lockat. Tåget är utrustat med fina förstaklassvagnar i toppskick, maten lagas ombord och serveras av hovmästaren på riktigt porslin som dukats upp tågets restaurangvagn. Exklusivt då, ovanligt idag.

Vildmarkståget paketeras och säljs av Inlandsbanan och under färden stannar tåget och gör uppehåll för att erbjuda resenärerna upplevelser såsom Zornmuseet i Mora, det makalösa Storstupet, föreläsning med armbrytarproffset Heidi Andersson, Lapporten och mycket mer.

• ”Att kunna erbjuda ett annorlunda sätt att resa och ta tillvara på tiden, på en av Sveriges vackraste rälsburna sträckor känns fantastiskt kul! Säger Therese Fanqvist på Inlandsbanan AB.

Resan pågår en hel vecka och tåget dras av olika slags lok på olika sträckor, bland annat ånglok.

Programmet i korthet
03 sep: Stockholm – Mora
04 sep: Mora – Östersund
05 sep: Östersund – Storuman