Ånglok E2 904

Ersättningsbränsle för kol

Ecoal är gjort på stenkol och krossande olivkärnor, och minskar utsläppen med 50% mot ren stenkol, och röken med 80%. Produkten är utvecklad i England där tester genomförts på flera banor under vintern. Järnvägsmuseet har tillsammans med museitågsbranschen köpt in Ecoal från tillverkaren CPL industries och kommer nu att testa det i ett av museets ånglok.

Fossilfritt dieselbränsle

Nya brännare för flytande bränsle, som enkelt kan monteras in i koleldade ångloks fyrbox (innereldstaden), har utvecklats av Dr Reinhard Serchinger från Tyskland. Järnvägsmuseet har anpassat ångloket E2 904 för körning med det fossilfria bränslet Ecopar Bio 100. Ångloket kommer vara påeldat och visas upp för press och representanter från museitågsbranschen i Gävle.

• ”Att undersöka hur Järnvägsmuseets över hundra år gamla ånglok kan köras på ett mer hållbart bränsle känns jättespännande!” säger Henrik Reuterdahl, chef för Järnvägsmuseets tågtrafik.

Tid och plats för test av miljöbränsle

Lördag 7 maj klockan 10.00 – 13.00.
Järnvägsmuseet i Gävle är stängt för ombyggnad, därmed sker transport från Gävle central kl 10.00 med museets tåg. Tillbaka på Gävle C kl 13.00. Frågor om egen transport? Kontakta oss.

Program

Under arrangemanget ges möjlighet att titta på lok, installationer och bränsle. Järnvägsmuseets verkstads- och lokpersonal finns på plats liksom Dr Serchinger.

Mer för den intresserade: Seminarium 8 maj

Museibanornas Riksorganisation arrangerar söndag 8 maj ett seminarium i Stockholm om framtida bränslen för museitåg. För mer information, se webbplats: https://www.museibanorna.se/home/nyheter.html