Omslaget till boken Järnvägsmuseets stjärnor

Inledningsvis ställs de viktiga och lite jobbiga frågorna: Varför ska man bevara flera hundra järnvägsfordon på ett museum? Finns det något som helst intresse från den breda allmänheten för alla dem? Kan någon som inte är tågnörd dessutom orka läsa om dem?

Boken omfattar 300 sidor i kronologisk ordning och tar sin början år 1829. Från en flyende uppfinnares försök till det lutande tåget vid SJ – möt det bortglömda loket, en svenskbyggd ”wannabe”, brigadloket som blir ett krigsbyte, slitvargen på Bergslagsbanan och fler berättelser, rikligt illustrerade av gamla och nya bilder.

Järnvägsmuseets stjärnor är inte en historiebok. Det är en bok med historier. Lok och vagnar kan inte berätta själva men de är ändå huvudrollsinnehavare i större eller mindre berättelser som människor som arbetat med dem eller rest med dem har burit på. Historia är ett märkligt ämne som alldeles för ofta förskjuts, föraktas eller betraktas som trevlig kuriosa.

Samlingen av lok och vagnar som Järnvägsmuseet förvaltar är mer representativ än kanske någon annan i hela världen, redo att upptäckas av fler!

För mer information, vänligen kontakta
Mikael Dunker
Kommunikatör