Vagnen byggdes som sovvagn typ Aco4 år 1934 och hade då en inredning både för 1,2 och 3-klass = den kunde alltså bäddas för en, två eller tre bäddar. Vagnen fick ny littera WLABo4 år 1956, och vagnen kallades WL11 från 1970.

1987 tas den ur trafik och byggs om för att bli personalvagnar till olika utställningståg som kördes av SJ och Riksutställningar och till slut hamnade den hos Järnvägsmuseet där den rustats upp.

Utsidans målning och märkning ska likna den på 60-talet, men insidan är helt ombyggd och moderniserad. Idag finns det fyra sovkupéer, dusch och WC, samt dagrum och pentry i vagnen.

Begreppsförklaring

WLABo4 är en typbeteckning (littera på jvg-språk) och betyder:

  • WL står för sovvagn (Wagon-Lits)
  • AB för första och andra klass
  • o (uttalas ”noll”) att det är en boggivagn
  • 4 står för variant 4 i WLABo-familjen.
  • 2959 är vagnens individnummer

Tillverkad

Kockums, 1934

Längd

23,5 m lång  

Vikt

48 ton  

Högsta tillåtna hastighet

130 km/h