1979 kom första leveransen av 100 beställda (nr 1267–1366). Av sysselsättningspolitiska skäl kom 30 av dessa att byggas av Kalmar Verkstad (nr 1337–1366). En del vagnar (nr 1325–1336) kom att få ett större resgodsutrymme än andra och fick litt YF1.

När de första motorvagnarna kom tyckte man att de var för trånga så man minskade sittplatsantalet från 76 till 68. Motorvagnarna var till skillnad från Y6-generationen stora och tunga med sina 45 ton mot tidigare 20 ton, och de försågs med riktiga buffertar och skruvkoppel.

Y1 gick fint i spåret men de ansågs motorsvaga med sina FIAT-motorer. Genom åren kom de flesta motorvagnar att byggas om med ny inredning och med Volvo-motorer och nya växellådor. Y1 var från början rödmålad, men de flesta kom att målas i länstrafikbolagens färger. Genom åren har Y1 nu fasats ut till förmån för nyare tåg, och flera motorvagnar kan idag återfinnas i Kroatien, Serbien och Uruguay, men än rullar Y1 på Inlandsbanan sommartid.

Y1 1343 är den sista som finns kvar i Sverige med sin originalinredning och med FIAT-motorn i behåll. Vagnen gick mot slutet på Inlandsbanan och har kvar sin målning från den tiden.

Förr i tiden var skillnaden mellan rälsbuss och motorvagn att en rälsbuss hade egen typ av koppel och var av lättare sort, medan en motorvagn var ett tyngre fordon med buffertar och skruvkoppel. Ordet rälsbuss försvann från SJ:s regelverk på 60-talet, och efter det kallades de enbart för motorvagn, oavsett koppel. Så Y1 1343 är inte en rälsbuss, den är faktiskt en motorvagn.

Begreppsförklaring

Y1 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:

  • Y= Dieseldriven motorvagn
  • 1 = Typ 1 inom ”Y-familjen”
  • 1343 är lokets individnummer

Tillverkad

Kalmar Verkstad, 1980  

Längd

24,4 meter

Vikt

45 ton

Sittplatser

68

Motorstyrka

2x160 kw=320 kw

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet 130 km/h