Rälsbussar och dressiner
-
Y1 1343
Under mitten av 1970-talet var SJ:s gamla motorvagnar av Y6–Y8-typen på gång att bli utslitna och SJ såg sig om efter nya motorvagnar. Man köpte då en ny motorvagnstyp från FIAT Ferroviaria som fick littera Y1.
-
Y6 1109
Y6 1109 är en rälsbuss byggd hos AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping, 1957. På 50-talet lät SJ beställa mer än 300 rälsbussar och släp av samma typ från olika tillverkare.
-
Y7 1113
Y7 1113 är en rälsbuss byggd hos AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping, 1957. På 50-talet lät SJ beställa mer än 300 rälsbussar och släp av samma typ från olika tillverkare.
-
Rälsbussläp UBF7Z 2095
I Järnvägsmuseets rälsbusståg finns ofta rälsbussläpet UBF7Z 2095 med. Precis som det låter så är det ett släp, utan motor, som dras av en eller två rälsbussar.
-
"Svarta Maja" MDR 2907
Under 1930-talet lät SJ beställa ett antal inspektionsdressiner hos Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå. Motordressinen 2907 är en inspektionsdressin för SJ:s banavdelning. Många tror att det är en ombyggd bil, men den är byggd helt och hållet av Hilding Carlssons, med undantaget att grillen är en avkortad Ford lastbilsgrill från 1937.
-
MTR 033 3091
Förr var det vanligt att underhållspersonalen vid järnvägen använde mindre motortrallor för att transportera personal och material ut på banan. År 1963 levererade Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå motortrallan MTR 032 3091 till SJ:s banavdelning.