Rälsbusstrafiken kom att rädda trafiken på många banor, genom att den var så mycket billigare och snabbare än ånglokstrafiken. Därmed kom den också att slå undan benen för ånglok i persontrafik på allvar. Dessa rälsbussar fick en rak åttacylindrig dieselmotor från Scania, och är kända för både sitt klassiska utseende och motorljud.

Y7 1113 användes på slutet av sin SJ-tid på Västra Centralbanan mellan Falköping och Landeryd, och fanns sedan många år vid Banskolan i Ängelholm där den användes vid förarutbildning för Banverkets förare.

Y7 1113 kom till Järnvägsmuseet 2010 och renoverades 2011. Den används ofta i körningar mellan Gävle Central och museet eller Tåghallen.

Begreppsförklaring

Y7 är en beteckning (littera på jvg-språk) på rälsbusstypen och betyder:

  • Y = Dieseldriven rälsbuss
  • 7 = Typ 7 inom Y-familjen som i detta fall betyder inredning med höga ryggstöd, och 47 sittplatser
  • 1113 är rälsbussens individnummer

Tillverkad

ASJL, 1957

Längd

17,6 meter

Vikt

20 ton

Sittplatser

47

Motorstyrka

200 hk